Interview Debby en Moniek
SBO de Kon. Julianaschool in Culemborg
Leerkrachten Debby en duopartner Moniek hebben samen groep 3 en 4. “Tijdens de proef met SoundField werd al snel duidelijk: dit is van grote meerwaarde voor onze SBO-school” vertelt leerkracht Debby. “SoundField geeft direct rust en vangt de aandacht van de leerlingen, ook op de achterste rij. Het geeft een positief klimaat omdat je je stem niet hoeft te verheffen. Een oud-collega die bij Kentalis een workshop over auditieve verwerkingsproblemen bijwoonde attendeerde ons op SoundField van Phonak”. Op de Julianaschool zitten kinderen met een uiteenlopende problematiek, waarbij aandacht- en concentratie problemen veel aan de orde zijn. “Met SoundField komen ze uit hun eigen bubble” vertelt leerkracht Moniek. “Eén leerling moest ik altijd eerst kort aanraken om haar aandacht te krijgen. Dat is nu niet meer nodig. Een andere leerling met adhd hoorde me vaak gewoon niet, nu dring ik snel tot hem door. Voorheen moest ik dan ook langer wachten tot iedereen stil was. Het lesgeven is nu zoveel makkelijker. Als je de microfoon een keer vergeet op te laden, dan heb je de volgende dag een slechte dag hahaha. Wij kunnen niet meer zonder” concludeert Moniek.
Al vrij snel werden alle 11 de lokalen voorzien, zodat de leerlingen overal hetzelfde ervaren. Zelfs de gymzaal, waardoor ‘overschreeuwen’ niet meer nodig is. Toen leerkracht Debby een keer op een andere school zonder SoundField inviel, was dat best even pittig. Dat bevestigde voor haar weer hoe effectief het is. De SoundField wordt veel ingezet in klassikale momenten, bij een individuele instructie biedt de grote muteknop uitkomst. “De dictee resultaten zijn ook beter. Leerlingen kunnen de klanken beter onderscheiden. Je hoeft gewoon geen moeite te doen om ze te bereiken”, aldus Moniek.
Op de vraag of SoundField ook nadelen heeft moest lang nagedacht worden. “Het systeem is erg betrouwbaar, we gebruiken het nu 2 jaar. We waren bang dat het net als de digiborden veel gedoe zou geven, maar dat valt dus reuze mee. Het enige was dat sommige leerkrachten de eerste dagen moesten wennen aan hun eigen stem. Nee, echt nadelen zijn er niet. Aan het einde van de dag houden wij nu meer energie over, de leerlingen maken die extra energie wel weer op aan andere dingen” sluit Debby lachend af.
Debby en Moniek zijn zo enthousiast over het systeem dat ze geïnteresseerde scholen graag te woord staan.
Toch liever eerst een informatief gesprek? Klik op “Gratis adviesgesprek” voor een afspraak.